18. toukokuuta 2015

Uusi kausi korkattu!

Silloin kuin on pikkusenkaan normaalia enemmän vapaata kalenterissa, auto on suunnattava kohti pohjoista (tai ihan sama mihin suuntaan, mutta reissuun). Tällä kertaa lähdettiin pika-ajatuksella viettämään Posiolle helatorstaita.

Posiolla vettä tuli kokoajan, mutta se ei estänyt meitä touhuamasta. Posion loputtomat kangasmetsät ovat mahtavia paikkoja lenkkeillä, eikä siellä "lenkkipoluttomuus" haittaa sitten yhtään! Krisse oli ainakin mielissään ja minua harmitti ainoastaan se, etten omista vedenpitäviä lenkkareita, joten lenkit piti tehdä kumisaappailla...






 

 


Itse olen aloitellut jo treenejä: pyöräilyä, juoksua ja kuntopiiriä. Tänä kesänä on tarkoitus kohottaa omaa peruskuntoa ja satsata syksyllä kunnolla vauhtikestävyyteen (pari viimestä vuotta vauhtikestävyys-treenit on jäänyt talvelle...). Tarkoituksena on käydä viikottain suunnistamassa iltarasteilla ja käydä juoksulenkeillä. Haavena on myös ostaa maastopyörä ja opetella kurvailemaan myös sillä. Lisäksi tarkoituksena on käydä pitkiä sauvakävely ja suokävelylenkkejä, joissa Krissekin voi olla mukana ja jotka nimenomaan ovat hyviä treenejä kohottamaan peruskuntoa.

Kesäisin olen myös rullahiihtänyt, käynyt kuntosalilla ja tehnyt sauvarinnettä kävellen/ loikkien/ juosten. Viime kesänä innoistuin myös uimaan, vaikka muuta en osaakkaan uida kuin sammakkoa :D

Tutkin myös internetin syövereitä hiihtäjien kesäharjoittelukeinoista/-määristä. Yksi power point-esiteys sanoo, että hiihtäjän tulisi harjoitella yli 700 tuntia vuodessa, josta 85% peruskestävyyttä, 10% vauhtikestävyyttä + lihaskestävyyttä ja 5% voimaharjoituksia. Hiihtäjien tehoharjoitukset tulisi kestää aina yli 5min.

Hyvä rytmi olisi tehdä kaksi kovaa viikkoa ja sen jälkeen yksi helppo viikko. Harjoitusmäärien täytyisi kuitenkin nousta nousujohteisesti kohti syksyä. Jokaisella viikolla pitää olla vähintään yksi lepopäivä ja maksimissaan 3 kovaa treeniä. Harjoituksissa on hyvä välttää yksipuolista harjoittelua: ei pelkästään voimaa eikä pelkästään määrääkään.

Jo 700 tuntia vuodessa tekee melkein kaksi tuntia päivässä ja n. 13 tuntia viikossa. Toki nämä ovat kilpahiihtäjien lukemia, mutta lähelle nuita määriä on tähdättävä vaikka kohteena on koirahiihto :-)

Toki homma ei ole noin simppeliä, että lajia ja vauhtia vaihtamalla 2 tuntia päivässä tarpomalla pärjää ja kehittyy, vaan tunteja pitää rytmittää kuten aikaisemmin kirjottelin. Googlesta löytyi aika hyvin neuvoja, jos joku on enemmän kiinnostunut esim. hakusanalla "hiihtäjän harjoittelu".

Näistä tunnelmista toivottelen kilpasiskoille ja -veljille treenintäytteistä kesää! :-)



The more we do, the more we can do.
-William Hazlitt

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti